|
Post by Micke [Frank Hammargren] on Dec 8, 2005 8:55:41 GMT -5
Hej på er!
Sitter här och funderar lite... Vissa kovenanter har mer eller mindre uttryckt att dom inte vill ha in fler personer i sitt kovenant. Det är en åsikt jag personligen respekterar och förstår om man istället vill "styra upp" inom det som nu är kovenantet innan man tar in fler. Andra kovenanter känner att dom verkligen behöver vara fler, har önskemål på olika typer av roller som ska komma(kovenantböckerna delar upp kovenanterna i mer eller mindre vettiga delar, något som givetvis inspirerar många) osv.
Vad tycker ni är lämpligt? Ska vi i SL t.ex säga "nej, Ordo Dracul är fullt tills vidare" till nya spelare och istället resonera med dom att gå med i ett kovenant där man känner att man har plats för fler eller ska vi helt enkelt "köra över" befintliga kovenantmedlemmar för det vi anser vara kampanjens bästa som det så vackert heter....
Vad tycker ni?
|
|
|
Post by Heffler [Fredrik Bergström] on Dec 8, 2005 10:01:18 GMT -5
Jag tror på dialog i det här fallet. Att SL har saker att säga till om när folk bestämmer konvenat, och skapar sin karaktär f ö, tycker jag är väldigt rimligt. Men nu har ju saker börjat rulla i gång, så då är det vettigt att föra en diskussion med konvenatet i fråga. "Vad tror ni, skulle erat konvenat acceptera att den här och den här personen ansluter?" Det är ju inte heller fel att säga att "det finns öppningar i det här och det här konvenatet - och de är i mest behov av en sån här typ av karaktär". Det är viktigt att få en bra balans. Lika lite som vi vill ha ett MC-gäng med brujahs, lika lite vill vi ha ett Lancea som kan genomföra ett korståg anygiven sunday...
|
|
|
Post by Micke [Frank Hammargren] on Dec 8, 2005 10:14:34 GMT -5
Nu går jag en aning från ämnet. Balans som du pratar om Janne är en svår fråga när det gäller Vampire. Innan kampanjen kom igång var det lite klagomål här och där om att "dom är många fler än oss", "dom har coolare grejer än oss", "dom har ett bättre startläge än oss". Hade det varit ett dataspel a la World of Warcraft så hade jag förstått dessa klagomål, men Vampire har aldrig och kommer aldrig att vara rättvist. Följdaktligen för att ta några exempel: * Invictus ÄR starka och många i staden. I många år var det stadens enda kovenant, man var antingen med där eller inte med någonstans... innan tokar som Mirinov och Axell fick utrymme. * Kartiska Rörelsen lockar många yngre och därför finner jag det iaf realistiskt att även dom är många. Gustaf Wendahl mfl. i kovenantet ser det som sin "uppgift" att ta hand om och skydda de yngre och de som inte får sin röst hörd(under rimlighetens gränser). På detta sätt blir alltså Kartiska ganska många men kommer generellt sakna Äldre i sina led. Är man elak kan man säga "kvantiet istället för kvalitet" vad gäller Kartiska.... * Hels Cirkel har/hade ett ganska taskigt utgångsläge. Ordo var inte nöjda på dem, LS hatar dem och övriga kovenanter är mer eller mindre likgiltiga till deras vara eller icke-vara. Många skulle säkert säga att dom ligger riktigt jäkla illa till medan andra säkert tycker dom är obalanserat bra... iaf dom som tjuvkikat på Cruac Nåväl, åter till ämnet en aning. Givetvis vill vi inte ha 30 pers i Lancea t.ex men samtidigt tror jag att kvalitet är viktigare än kvantitet. Många har desperat försökt få ihop kotterier och grupperingar både in och off och kanske inte tänkt på det viktiga, "okej, vi ska ha kul på lajven och göra så att andra har kul med oss". Även "realismen" har väl fått sig en känga ibland i jakten på personlig vinning för sin roll.... inget fel med det som sådant, men ibland måste man tänka sig för. Är den där extra disciplinen verkligen värd att man säljer sin själ? Låt oss ta exemplet att 10 pers vill vara med nästa lajv och alla vill spela Invictus. Vi går med på detta i ett av våra svagare moment. Följdaktligen skulle vi få börja dela upp Invictus i diverse gillen och dylikt(händer att dom har sånt där dom är starka) och samtidigt som det säkert skulle bli intressant så skulle det nog tära mer internt. Det är inte bara fördelar med att vara många. Det viktiga innan man säger "ja vi vill ha fler!" eller "nej, vi vill inte ha fler just nu" tror jag är att man tar sig en funderare på hur den nya spelaren kommer få det i kovenantet såväl in som off, inte huruvida man blir för bra/dåliga.
|
|
|
Post by Heffler [Fredrik Bergström] on Dec 8, 2005 10:37:15 GMT -5
Balans är kanske fel ord från min sida.
Givetvis vill jag inte ha typ exakt fem i varje konvenat, med lika många totala prickar osv osv. Det är en annan typ av "balans", som självklart kan vara "orättvis". Men när lajvet börjar så finns det ju en form av balans - jämn eller ej - och den finns det ju en tanke bakom antar jag.
En bra balans kan alltså i min värld mycket väl vara att t.ex. Invictus är jättestarka. Men det ska inte pendla från lajv till lajv.
|
|
|
Post by Oskar [Augustus Gui] on Dec 8, 2005 11:33:43 GMT -5
Nu kommer svårgrisen och tycker:
Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt att diskutera. Nämligen den att de som kommer nya till kampanjen såväl som till Kovenanter, får gilla läget lite.
Alltså. Vi som var med på första MEGAlajvet nu senast har ju satt en prägel nu. Vi har blåst liv i kampanjen, satt lite lösa ramar och en stämning. SJÄLVKLART ska den utvecklas, men det jag menar är att nya spelare inte riktigt är i position att komma in och börja kräva en massa. Jag menar det inte så strikt som det kanske låter. Men i Lancea har vi ju byggt upp en bra start, med lägen för motsättningar, samspel och intriger på ett visst sätt och en viss nivå. Det skulle vara... Otaktiskt av en nykomling att komma in till Kovenantet och försöka ställa om ordningen och ändra på saker hurller om buller. Dialog absolut, men att ta sina egna nya idéer för givet är en dum idé.
Slutligen, angående SLs roll i det hela så HAR SL ALLTID RÄTT. Det är bara och enbart SL som har the big picture och spelare måste lita på sina spelledares bästa intentioner för både dig som individ och kampanjens helhet.
Pis.
|
|
|
Post by Micke [Frank Hammargren] on Dec 9, 2005 5:41:35 GMT -5
Förstår vad du menar. Hade ju ett prima exempel under "första soldathemmet"-kampanjen då några absolut endast ville vara med om deras roller hade fått blodsbinda en Primogen innan första lajvet dom dök upp på. Detta funkade givetvis inte då den Primogenen låg i torpan... varpå dom aldrig hörde av sig igen... skumt Saken är den att vi kommer ju även i fortsättningen försöka bygga staden, inte världen. Vi vill inte ha Daevas från Paris eller Gangrels som "bara är på genomresa". Vi vill utveckla existerande släktträd och kovenanter vilket även gör att de nyas karaktärer antagligen är från staden och har fått en sådan skolning som erbjuds av de få som har Prinsens tillåtelse att då och då skaffa avkommor. Med det inte sagt att alla tycker och tänker lika... det har vi väl redan sett bevis på att man inte gör
|
|
slif
Kartiska rörelsen
|
Post by slif on Dec 9, 2005 6:27:13 GMT -5
Vampire är inte rättvist, snarare skoninglöst!
EN sak reagerade jag på iallafall. Kvantitet istället för kvalitet. måhända, för tilfället! men som vi alla vet och som den dialektiska/materialistiska historieskrivningen har visat så övergår kvantitet till kvalitet inom vissa förutsättningar och inom en viss period! likaså spår kartiska rörelsen kommer att hända med staden gävles styre!
Låt mig avsluta med några väl valda ord från våran favorit kines: "Det är alltid rätt att göra uppror!"
|
|
|
Post by Bohlin [Henry Valley] on Dec 9, 2005 10:39:44 GMT -5
Tobias, låt mig då svara med ett citat från våran favoritBohlin: "Fascism fungerar nio gånger utav tio." (Det krävs ju förvisso en något intelligentare person än Mussolini, men...)
|
|
|
Post by Mägi[Gabriel Björklund] on Dec 10, 2005 7:38:03 GMT -5
Tror en dialog är bäst på att ta in nya spelare i de olika konvenaterna. SL har rätt och jag tror aldrig att man kommer komma till den punkten då en ett koveant känner sig överkört off för att de får nya spelare... Snarare är det jävligt kul med nytt folk att spela mot.
Det enda jag är lite orolig för är att någon har läst kovenatsbok X, vill spela det koveantet, kommer fram till att det inte alls funkar som i boken och börjar gnälla off och in över att det är inte är som det borde vara. Missförstå mig rätt, om det kommer en vampyr från en annan stad så kanske han har en annan bild av organisationen, men alla koveanterna har en lokalprägel och det vore riktigt trist om någon började gnälla över att det inte stämde överens med boken de läst.
|
|
|
Post by Micke [Frank Hammargren] on Dec 10, 2005 7:41:54 GMT -5
Mycket sant. I kovenantböckerna finns ju hundratals koncept, blodslinjer, idéer, ritualer, nya regler, m.m.
Vissa av dessa känns bra och passar in i vår krönika, andra saker inte.
|
|
Peter
Hels Cirkel
fd. Marcus Cale-Mekhet
|
Post by Peter on Dec 11, 2005 17:07:35 GMT -5
Då är det ju tur att det inte finns någon konvenantsbok för Cirkeln då... (inte Kartiska heller för den delen) Det borde ju göra det klart enklare att komma och leka med oss... Speciellt om man dessutom gillar att bli hackad på av ingen anledning och ha LS hängande efter sig som rabiata pudlar.
|
|
|
Post by Micke [Frank Hammargren] on Dec 11, 2005 17:46:40 GMT -5
Håll ut, Circle-boken är på G... så överlever ni 2 lajv till så får ni diverse nya über-ritualer
|
|
|
Post by Mägi[Gabriel Björklund] on Dec 11, 2005 21:57:15 GMT -5
Håll ut, Circle-boken är på G... så överlever ni 2 lajv till så får ni diverse nya über-ritualer Ni hörde SL, vi har två lajv på oss att nacka Hels Cirkel ;D
|
|
|
Post by Heffler [Fredrik Bergström] on Dec 12, 2005 1:15:38 GMT -5
2 lajv... det kan ju vara hur lång tid som helst med det här tempot... Nämen jag är inte bitter... ;D Krya på dig, Broms.
|
|
|
Post by Mägi[Gabriel Björklund] on Dec 12, 2005 10:23:14 GMT -5
2 lajv... det kan ju vara hur lång tid som helst med det här tempot... Nämen jag är inte bitter... ;D Krya på dig, Broms. Det var han vi skulle träffa på KFUM som var sjuk, inte Broms
|
|